Kącik logopedyczny
24 kwietnia 2023
03 października 2022
Szkoła Podstawowa nr 377
Ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, które bardzo mocno wpływają na prawidłowy rozwój mowy u dziecka. Dlaczego? Bo mowa zaczyna się w głowie, nie w buzi!
Mózg składa się z dwóch półkul, które diametralnie różnią się od siebie, pomimo tego, że bardzo ściśle ze sobą współpracują.
Lewa półkula
odpowiada za mowę i jej rozumienie, logiczne myślenie, analizowanie, planowanie, szczegóły, dokonywanie obliczeń, pisanie, dostrzeganie różnic, rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy dotyku. Ma również związek z odczuwaniem pozytywnych emocji i z przetwarzaniem linearnym, czyli porządkowaniem od lewej do prawej.
Prawa półkula
uchodzi za tą kreatywną, artystycznie uzdolnioną i posiadającą smykałkę do tworzenia. Odpowiada za wizualizacje, intuicję, kreatywność, postrzeganie obrazów, przestrzeni i kolorów, spontaniczność, całość, emocjonalność, dostrzeganie podobieństw, za wrażenia wzrokowe.
Żyjemy w świecie, w którym dzieciaki od najmłodszych lat dużą część czasu spędzają przed telewizorem, tabletem, telefonem czy komputerem i bawią się zabawkami interaktywnymi i dźwiękowymi. Te zabawki i urządzenia dostarczają bodźców, które wzmacniają dominacje prawej półkuli mózgu podczas gdy lewa półkula pozostaje mało aktywizowana. Tymczasem to lewa półkula odpowiada za rozwój językowy dziecka – i każde dziecko, które ma jakiekolwiek problemy językowe, powinno ćwiczyć właśnie lewą półkulę. Ćwiczenia te bardzo wzmacniają koncentrację uwagi, zatem przydają się wszystkim dzieciom.
Stymulowanie lewej półkuli mózgu do pracy przekłada się na rozwój i jakość mówienia. Jak ją stymulować? Oczywiście ćwiczeniami lewopółkulowymi, które mają szereg korzystnych aspektów. Przede wszystkim wpływają na rozwój logicznego myślenia, ale także spostrzegawczości.
Do ćwiczeń lewopółkulowych zalicza się, np. sekwencje, szeregi, układanki, relacje, kodowanie.
Sekwencje - polegają na ułożeniu w odpowiedni sposób ciągu elementów, które powtarzają się według określonej zasady np. układanie sekwencji z kształtów: koło, kwadrat, kwadrat, trójkąt. Sekwencje towarzyszą nam codziennie np. branie kąpieli: zamknięcie odpływu wody z wanny, odkręcenie wody, wlanie płynu do kąpieli, zakręcenie kurka z wodą – to sekwencja, czyli schemat następujących po sobie określonych czynności. Ćwiczenie sekwencji z dziećmi jest ważne, ponieważ to właśnie one wypełniają nasze codzienne życie. Sekwencje jako schemat mówienia można przełożyć na schemat ruchów języka wykonywanych podczas wymawiania konkretnej głoski. Dopiero opanowanie tych ruchów daje dziecku szansę na prawidłową realizację danego dźwięku. Ćwiczenia sekwencji kształtują umiejętność wysłuchiwania różnic w dźwiękach, naśladowania, powtarzania, prawidłowej artykulacji, przetwarzania, wykonywania sekwencji ruchów (w tym ruchów artykulacyjnych).
Szeregi to ćwiczenie polegające na układaniu elementów według określonej zasady, np. od największego do najmniejszego, od najciemniejszego do najjaśniejszego. Układanie szeregów (podobnie jak sekwencje) są ćwiczeniami logicznego myślenia. Ćwiczenia te wpływają na budowanie wypowiedzi, analizę wzrokową, myślenie przyczynowo-skutkowe.
Kategoryzacje - czyli grupowanie przedmiotów według określonej zasady. Najprostszym ćwiczeniem kategoryzacji jest, np. grupowanie przedmiotów według kolorów, kształtów, cech (małe, duże lub plastikowe, drewniane, itd.), według przynależności do grupy (np. zwierzęta wiejskie i zwierzęta dzikie, warzywa i owoce) itp. Kategoryzowanie pozwala dziecku nauczyć się dostrzegać podobieństwa i różnice, dostrzegać zasady (w tym zasady językowe), kształtuje umiejętność analizy i syntezy wzrokowej.
Kodowanie to bardzo atrakcyjna zabawa dla dzieci, ponieważ można się podczas niego fantastycznie bawić. Dzięki podanym współrzędnym wykonuje się określone ruchy, co ma bardzo duży wpływ na proces logicznego myślenia u dziecka, a także rozwój jego mowy. Zakodować można dosłownie wszystko – przedmioty, kolory, zwierzęta itp.
Układanki lewopółkulowe idealnie sprawdzą się w przypadku każdego dziecka ze względu na swój niski poziom trudności. To prosta pomoc rozwijająca zdolności dziecka. Układanki tego rodzaju polegają na odwzorowaniu przedstawionego obrazka składającego się z różnych elementów, a więc układania „tak samo”, odwzorowywania. Dzięki temu ćwiczymy pamięć.
Relacje czyli odnajdywanie zależności pomiędzy dwoma lub kilkoma elementami. Polegają na dostrzeganiu różnic między obrazkami, np. w kolorze czy wielkości. Jest to ćwiczenie kształtujące logiczne myślenie, ale też spostrzegawczość.
Ćwiczenia lewopółkulowe:
Ćwiczenia lewopółkulowe (dzięki swej różnorodności) można wykorzystać do pracy z każdym dzieckiem, niezależnie od wieku. To fantastyczny trening dla rozwijającego się umysłu i świetna zabawa. Tak naprawdę nie potrzebujemy do nich żadnych specjalistycznych zabawek, bez problemu możemy wykorzystać te, które są dostępne w domu. Z pomocą przychodzą również blogi i serwisy internetowe, w których znajdziemy karty pracy z ćwiczeniami lewopółkulowymi.
Źródło: „Mowa zaczyna się w głowie – nie w buzi’. Wybrane ćwiczenia lewopółkulowe w służbie logopedii. Strefa logopedy, kwiecień 2021 r., nr 25, s. 3-17.
Kącik logopedyczny
24 kwietnia 2023
Kącik logopedyczny
17 kwietnia 2023
Kącik logopedyczny
10 kwietnia 2023
Konkursy
09 lutego 2023
Kącik logopedyczny
13 października 2022
Kącik logopedyczny
28 kwietnia 2022
Kącik logopedyczny
07 marca 2022